söndag, augusti 20, 2006


Äntligen semester! Först Malmö...
Vissa har semester när alla andra är tillbaka på jobbet. Folk evisas med att säga "du har ju redan varit ledig i år" men det var faktiskt i vintras och sommarsemester är väl en mänsklig rättighet i Sverige? Sommarledigt i Sverige vill väl alla ha. Det fantastiska sommarvädret har i och för sig försvunnit och nu njuter jag mellan skurarna. Men bara det här att få sova som jag vill, äta när jag vill och inte följa någon annans uppgjorda schema är viktigt för mig. Så jag fördelar mina lediga dagar mellan Skåne och skärgården.

Kåldomar i barndomshemmet på Limhamn, promenad vid brofästet, samtal med den dyra moderna och hemlagad mat inleder. Tar en shoppingdag runt Möllan, Möllans ost har flyttat till hörnet vid Möllevångstorget och Bergsgatan och blivit mer än ostaffär, snarare delikatessaffär. Fortfarande med stor kunnighet, mycket ost men också chark, bröd, spännande flaskor och burkar. Trevligt att köpa till sig själv och enklare för samvetet att shoppa loss på presenter. Står och tjuvlyssnar på innehavare Peters och Bo "Solens mat" Hagström och deras ingående samtal om olivoljor. Kommer ut med två kassar och går till grannen Sillastryparen(var annars än i Skåne väljer man ett sådant namn?) och köper uer-fisk för första gången. Stekt bara med lite flingsalt och peppar en blir en bra middag till modern och mig själv. Lite bönjox till förrätt, uer med ugnsrostade grönsaker och quinoa. Strössla med Renee Voltaires saliga röra(frön) lite goda ostar och fikonmarmelad, dessert på Möllan-plommon och lite chardonnay. Den ömma modern verkar nöjd.

En annan kväll inviterar brodern impulsivt och bjuder på smaskiga hemgjorda hamburgare på olivciabatta och brorsdotterns fabulösa choklad-hallonpaj. Modern erbjuder sig att köra, så det blir vin igen.

I samband med shoppingrundan vid Möllan passar jag på att besöka Chokladfabriken (dvs den lilla utställningen och chokladbutiken i gamla Mazettifabriken). Alltid roligt med gamla burkar, formar, redskap och förpackningar.

Inga kommentarer: