söndag, augusti 20, 2006

...sedan dagar i Skåne
Under det senaste året har inte mindre än tre av mina vänner flyttat tillbaka till Skåne. Så nu har jag många att hälsa på! Snabb kvällsvisit hos Barbro bakom domkyrkan i Lund och hennes hemgjorda flädersaft, varför gör jag inte sån själv? Barndomsnostalgi, mors faster Asta bjöd mig första gången på skånsk "hylleblomssaft" som det heter där och den är ju bästa saften. Funkar som vuxendryck med gin/vin också. Fuskade genom att köpa en flaska hos Systrarna Lundgren på Skäret...

Den årliga visiten hos Tora och Jörgen i Norra Grönby är viktigt för lantlig vila, span på ny teknik samt senaste rapporterna från skolans och växternas värld. Själv odlar jag ju inget, men det är kul att titta på deras företagssajt Plantastic, där de säljer fröer, lökar och trädgårdstillbehör. Vi tar en idyllisk aftonpromenad till den lokala vingården, Hällåkra vingård. Första skörd tydligen i år, och nästa år ska det finnas ett vin klart. Fascinerande att man kan odla vinstockar i Skåne. Väldigt märkligt är också att så fort man kom in på själva vingården kände man att klimatet var annorlunda, lite varmare. Tala om mikroklimat!


Plockar upp Emma i Lund och vi kör till rikskända Olof Victors bageri och café. Fika i trädgården, smaskig laxmacka, luftig citron-marängpaj och livsfarlig butik med mycket man vill ha. Ett dinkelbröd och lite olivolja i fin flaska slinker med. Hör att deras produkter numera säljs på NK i både Stockholm och Göteborg, bra!

Inga kommentarer: