onsdag, augusti 23, 2006


...sedan Kullen...
Hyr en bil till trevligt pris på Avis (sommarrabatt+SJ-rabatt+SAS-rabatt, inte dåligt), det blir en Toyota Corolla som jag är van vid. Kör på nostalgitur till Kullen med Mölle och Arild. Det finns många familjebilder min barndom och Kullen och under gymnasiet var jag en del i Arild och Mölle. Fortfarande pittoreskt, men nästan för prydligt och välskött nu. Det märks att det inte råder brist på pengar i denna landsända. Men fint är det. Nån gång ska jag också bo i Mölle, lämpligtvis på Turisthotellet, Grand hotell är nog lite väl grand.

Äter ljuvligt laxxmörrebröd hos Knafves (faktiskt rekommenderat i SvD) i Mölles hamn, rundar av med en våffla runt hörnet. Efter ett snabb tur till Mölle krukmakeri där jag råkar köpa en liten mjölkkanna...styr jag ut till själva fyren. Snabbt stopp vid Ransvik, syndens näste vid förra sekelskiftet då man badade män och kvinnor tillsammans här i käcka baddräkter. Helt obadbart just nu eftersom det är helt täckt med gröna äckliga alger. Ingen synd här alltså,

Fyren är sig lik, berömd för sin styrka. Utsikten är lång och även här säljer de våfflor, men jag är nyäten. Lite bilder, väldigt fotogeniskt.

Pinsamt nog har jag aldrig varit vid Nimis, så det råder jag bot på nu. Jag är medborgare i Ladonien sedan länge men har levt i exil tills nu. Exceptionellt brant nedväg (och givetvis likaledes på uppvägen). Halta, lytta och klena göre sig icke besvär. Träningsvärken kommer som ett brev på posten i morgon. Men det är väl värt det. Tyvärr är vädret lite dåligt för fotografering, men man kan inte få allt. Nästa gång tar jag båten hit och hoppar av med vattentäta säckar!

Smaklig rödspätta och en delikat brylepudding hos Knafves avrundar kvällen och sedan somnar jag sött i mitt eget rum på vandrarhemmet i Jonstorp där man får chokladbit på kudden!

Fler bilder från Skåneresan finns på Flickr.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också ...
/Cia

Elisabet Fornell sa...

Vilket av det? Alltihopa eller nåt speciellt? Skåne e fint! Tänk om hela världen vore skånsk;-) Vad tycker du och andra läsare förresten om att jag nu publicerar bilder också?