söndag, februari 17, 2013

Picard - fransk färdig frysmat äntligen här!

Frankofilerna i Stockholm blev lite lyckligare i veckan som gick, då Picard öppnade på Karlavägen 50. Fransk, fryst färdigmat av bättre kvalitet och utbud än vi är vana vid och till priser som är helt acceptabla. Picard har i Frankrike fått utmärkelsen mest uppskattad matbutik tre år i rad (undrar var Monoprix hamnar där?).

Det är en lite ovan upplevelse att kliva in i butiken. Om man inte sett det förut undrar man nog vad det är för en konstig mataffär  som består bara av en mängd frysdiskar.  Varje disk har glaslucka (som personalen vid mitt första besök går runt och putsar med starka rengöringsmedel) så man kan se utbudet. Och utbudet är stort: färdiga maträtter från de franska och internationella köken, mycket Asien och Nordafrika men några kåldolmar från Dafgårds har också letat sig in i sortimentet. Förrätter, huvudrätter, tillbehör , efterrätter och också råvaror: fräscha frysta grönsaker, bär, lax, kyckling,skaldjur, köttbitar...
Jag gillar speciellt:

  • fina små förrätter, kanapeer och tilltugg
  • samosas
  • efterrätter av många slag, bra att ha i frysen 
  • flammekueche (helt oväntat god Alsace-specialitet)

Jag är inne i butiken på Karlavägen två dagar efter öppning; besökarna är företrädesvis lite äldre Östermalmare och/eller frankofiler som kollar in utbudet. Inte så många handlar just när jag är där. Men man måste som sagt ha koll på vad de har först. Och där hittar man också  en brist: webbplatsen fungerar dåligt som förberedelse för shopping. Man kan visserligen skapa konto och göra inköpslistor men det är inte så funktionellt och smutt. Där behövs en uppryckning. 

Maten är god! Allt jag har ätit hittills har varit gott. 

Om förpackningarna har jag fler åsikter: eko-fanatikerna skulle möjligen ha något att invända mot att det är mycket förpackningsmaterial, själv tycker jag att de vackra kartongerna bidrar till den lite lyxigare  och franska känslan. Däremot vill jag gärna se att etiketterna med de svenska översättningarna förbätras. Dels är översättningarna inte klockrena: konvektionsugn är visserligen ett korrekt ord men vad är det? Menas en vanlig hushållsugn, varmluftsugn eller något annat? Vad jag kan se står det "four" på franska. Vilket leder till nästa punkt: de svenska översättningarna är tryckta på alldeles för stora etiketter som täcker hela den franska texten. Vi frankofiler vill ju gärna träna på franskan...Speciellt när svenskan är så där. Gör dem mindre och sätt på kanten i stället!


Butiken på Sveavägen 92 öppnar på onsdag, då går jag dit eftersom jag passerar varje dag på väg till och från jobbet.

Just nu får man gratisprov via webbplatsen också:-)

Därmed har tre stora franska varumärken etablerat sig i Sverige:  Picard, Laduree och Sephora. Nu väntar jag bara på Monoprix!

2 kommentarer:

Gunnar H sa...

Du frågar " konvektionsugn är visserligen ett korrekt ord men vad är det? Menas en vanlig hushållsugn, varmluftsugn eller något annat?"

Jag dök på samma problem. Googlade och hittade många icke-förklarande förklaringar.

Till slut denna från engelsk Wikipedia:

A convection oven (either a fan-assisted oven or a fan oven) is an oven that has fans to circulate air around food.[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Convection_oven

Det är alltså en varmluftsugn.

Medan jag googlade värmde sig våra Tartelettes Tartin på vanligt ugnsläge och de blev mycket bra ändå.

Elisabet Fornell sa...

Det är min erfarenhet också, att vanlig ugn fungerar. Men lite förvirrande instruktion är det trots det...