torsdag, november 02, 2006

Långt ifrån riktigt resande: böcker i bibliotekskatalogen
Har snöat in fullständigt de senaste två veckorna på min bibliotekskatalog. En åttaårig dröm att ha mina böcker i en bibliotekskatalog håller på att bli verklighet. Library thing är en ljuvlig web 2.0 produkt där man samlar sitt eget bibliotek. Gratis för upp till 200 böcker, 188 kronor för hur många som helst. Poster hämtar man från Libris, Amazon och en mängd andra ställen (jadå, jag har hämtat från japanska Amazon också). 1207 böcker har jag noterat i min library thing, vilket är nästan alla förutom de problematiska (de som krånglar i posthämtning eller inte finns i någon annan katalog och måste läggas in manuellt) Hur många har du i din?

Det medges att det är lite underligt att lägga in sina böcker i en egen bibliotekskatalog, men när man för tredje gången köpt samma bok för att man inte kommer ihåg alla man har så blir de mer begripligt. Dessutom är det kul! För mig som jobbar så långt ifrån katalogposter som man kan komma i biblioteksbranschen är det lite excentriskt. Mina katalogiserande kollegor tittar skeptiskt på mig...

Inga kommentarer: