söndag, december 02, 2007

USA med tåg: Kalifornien
När Cia hade åkt hem lämnade också jag San Fransisco och tog tåget till den rätt okända huvudstaden i Kalifornien: Sacramento. Lite klyddigt att hitta ett rum om jag minns rätt, så det slutade med att jag kvitterade ut en tågbiljett (vi hade ju köpt tågluffarkort för 45 dagar) till Eugene Oregon, och en från Eugene till Salinas Kalifornien. Alltså först norrut från Kalifornien till Oregon och sedan söderut iget...Somnade i värme och vaknade upp med snö! Eugene är en universitetsstad och kändes mycket trivsam. Spankulerade på campus, spanade in college-känslan och köpte en tröja: Go Ducks! Innan tåget söderut gick hann jag med den godaste hamburgaren och mest fantastiska milkshake jag någonsin förtärt! Svårt att upprepa...

Hyrde bil i Salinas (ja, John Steinbecks hemtrakter) och körde längs kusten på den så kallade scenic Highway one. Helt livsfarligt vackert, lätt att hamna på fel körbana när man bedåras av utsikten på de slingriga vägarna. Monterey, Santa Cruz kom jag till men Big Sur lyckades jag köra förbi. William Randolph Hearst husskapelse i San Simeon var knasigt och sedan blev det kväll i Pacific Grove. Eftersom jag hyrde bil själv räckte inte pengarna riktigt till övernattning också så jag tänkte sova i bilen. Parkerade i den lilla hålan Pacific Grove med utsikt över Stilla havet. Missade helt skyltarna som förbjuder "overnight parking". Mitt i natten blev bilen upplyst av strålkastare och ficklampor och poliser som bankade på. Ytterst vänliga, men dock fick jag inte parkera här. Så jag körde kvickt därifrån och hittade en lugn gata i ett bostadsområde och somnade om.

Inga kommentarer: