tisdag, april 13, 2004

Vårrustningsdags!


I helgen kom jag igång med vårrustning av båten på riktigt. Efter en lugn inledning av påsken med kabeldragningar i lägenheten åkte jag iväg till Erlandssons brygga för att inköpa vårrustningsgrejor. Billigt är det inte, men eftersom jag helt ignorerade vårrustningen förra året på grund av logistiska problem (båten låg i Spillersboda, norr om Nortälje vilket är lite långt). Det var lite svårt till en början att veta vad som behövdes, men efter lite studier i seglarböcker från 70-talet och några moderna artiklar utformades en plan. Har samlat en del av vetandet på min sajt i trevligt listformat.

Nu är botten slipad, friborden tvättade två gånger. Nästa vända blir det rubbing av fribord eller spärrskiktsmålning av botten. Polish, vaxning och självklart målning av botten återstår. Bland annat...Ska väl äntligen ta mig samman och sätta in kompassen också. Kanske fixa loggen (ett uppdrag för Martin). Men allt är lättare nu när båten ska få helårsviste på Bullandö. Där finns ström, vatten, affär och bussförbindelse. Hittills har det varit ett trixande med vinterplats i Spillersboda, sommarplats på Martins mammas land. Men tack och lov att jag fick en billig plats genom henne!

Inga kommentarer: